President Venetiaan brengt stem uit 25 mei

President Venetiaan brengt stem uit 25 mei



Het Nationaal Monument


Kwaku, Baba en Mai, het monument voor de Javaanse Immigratie. Ja, ons land heeft een heleboel monumenten, waar de verschillende bevolkingsgroepen zich aangetrokken voelen. Nu krijgen we er nog een. Het Nationaal Monument, die is echt voor iedereen.

Erwin's lang gekoesterde wens
Kunstenaar Erwin de Vries mag het monument maken. Hij vindt het goed dat er nu eindelijk een Nationaal Monument komt. De Vries heeft al vaker ontwerpen voor dit monument gemaakt en vindt het een hele eer dat hij het nu eindelijk mag maken.

In Suriname hebben wij verschillende bevolkingsgroepen, allemaal met hun eigen cultuur en religie. De bedoeling van dit monument is om eenheid en verbroedering tussen al deze bevolkingsgroepen te bevorderen. Het Nationaal Monument moet alle Surinamers oproepen om elkaar te respecteren en om 1 volk te vormen. Maar als je een monument laat maken heb je natuurlijk ook een plek waar die moet staan en als dat aan de jongeren ligt komt hij op het Onafhankelijkheidsplein te staan.

Het Nationaal Monument kan op speciale dagen gebruikt worden door alle bevolkingsgroepen om er een krans bij te leggen. Als alles goed verloopt staat het monument er het komend jaar op, hoe kan het ook anders het Onafhankelijkheidsplein.


Bron: 10min Jeugdjournaal



MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com








Killer Queen Ilonka Elmont


Ze heeft een mooie smile, is lief en ziet er goed uit, maar precies zo lief als ze eruit ziet net zo kan ze je binnen enkele seconden een flink pakrammel geven maakt niet uit als je jongen of meisje bent. Ik heb het over 7-voudig wereldkampioen Thaiboksen, Ilonka Elmont.

Ilonka is nu 33 en is inmiddels gestopt met haar actieve vecht carrière. Ze is door haar grootouders die op Lelydorp woonden groot gebracht. Haar ouders waren nog maar tieners toen ze Ilonka kregen en wilde beidenog studeren. Haar ouders waren voor haar geboorte al uit elkaar, maar de band en het contact is altijd goed gebleven. Mijn grootmoeder was daarom mijn moeder natuurlijk wel iets strenger en ze kon ons flink van langs geven, maar ja ik was ook een kleine lastpak, ondeugend en ongedurig.
“ Mijn grootouders hadden op Lelydorp een boerderij, met een erf van zo’n vier hectare; een kippenkwekerij, koeien en varkens en in huis woonden we met nichten, neefjes, twee kweekjes, zeker zo een tien mensen tegelijk, altijd wel iemand om buiten mee te ravotten.”
Toen Ilonka acht jaar was vertrok haar moeder naar Nederland om rechten te gaan studeren. Toen ze elf was mocht ze van haar oma naar Nederland om bij haar moeder te gaan wonen. Haar oom bracht Ilonka toen mee. “Ik deed nog niet aan sport, ook niet toen ik in Holland was aangekomen. Mijn neefjes keken in Suriname altijd naar Bruce Lee films en schopten en sloegen altijd alles wat in hun weg kwam. Ik vond karate altijd spannend en speelde ook altijd dat ik Bruce Lee was. Mijn oma zei dat het een jongens ding was en mocht ik dus niet op les. Toch is het altijd een fantasie van mij gebleven”.

Bedrijskunde Informatica

“Ik heb Bedrijfskunde Informatica gestudeerd, een hbo-opleiding. Nee, dat was niet mijn eigenlijke bedoeling, maar mijn moeder zei altijd jou diploma is jou eerste man. Zelfs wilde ik liever naar de toneelschool, acteren en op het podium staan, maar dat was geen optie voor mijn moeder en ze eiste natuurlijk ook dat de school afmaakte en dat deed ik natuurlijk ook. Nadat ik vier jaar informatica had gedaan, had ik er genoeg van en besloot ik om de wijde wereld in te trekken.

Hoe ik met thaiboksen ben begonnen

“Hoe ik met Thaiboksen ben begonnen is ook een heel raar verhaal. Ik kwam een keer in de voorzaal van mijn buurman terecht omdat ik mijn hond die daar beland was terug wilde en ik raakte gefascineerd door al de trofeeën in zijn prijzenkast. Hij heeft mij daarna maanden lang gevraagd om met hem mee te gaan naar de sportschool voor een training, maar ik weigerde telkens. Uiteindelijk heb ik na lang gesmeek besloten maar een keertje met hem mee te gaan onder de voorwaarde dat hij mijn hoofd daarna niet meer zou vermoeien. Ik heb in mijn leven nog nooit zoveel genoten als van die sportles. De trainer was Lucien Carbin, een van de meest gerespecteerde Thaibokstrainers. Ik had nog nooit van hem gehoord. Na de training vroeg hij mij als ik al eerder gevochten had. Nee was mijn antwoord met uitzondering van de paar keer dat ik op school had gevochten. Carbin vertelde mij toen dat hij mij binnen een jaar een kampioen kon maken. Ik dacht “ik Ilonka kampioen haha, deze man maakt grappen”en ging dus weg. Maar na een tijdje begon het gevoel wel te kriebbelen en dacht ik er steeds vaker aan dat het misschien wel zou kunnen om kampioen te worden, dat zou mooi zijn. Dus ging ik na hele tijd terug naar de Gym en vroeg ik hem is het waar dat ik een kampioen kan worden. “Ja was zijn antwoord, maar dan heb ik wel twee dingen van je nodig, optimale aandacht en inzet.“Zo ging ik dus van start met, met drie trainingen per dag, dus minimaal vier en een half uur, best enerverend maar als je ervan houd dan heb je het voorover”.

Thaiboksen is harde sport

“Thaiboksen is een keiharde vechtsport. Het lijkt in eerste instantie agressie aan te wakkeren, maar het tegendeel is het geval. “Ik heb zelf ervaren hoe verslavend sport werkt: het feit dat je er in groeit maakt dat je nog beter wilt worden.” En de twee belangrijkste voorwaarden daarvoor zijn "Discipline en optimale toewijding". "Vechters zijn erg toegewijd aan hun sport, willen het fijne ervan weten, gezamenlijk trainen en op voeding letten. Ze raken gedisciplineerd en hebben een goal - dat is ontzettend belangrijk. Daarom maakt het ze juist minder agressief."
”Een topsporter heeft als taak niet alleen goed te presteren in zijn of haar discipline, maar ook om zichzelf goed te presenteren. Of hij dit nu uitbesteedt of zelf doet. Het hoort bij het pakket dat je levert. Je bekleedt een voorbeeldfunctie.”


Op de vraag wanneer Suriname haar in actie mag zien, gaf de zevenvoudig wereld kampioen als antwoord

Op de vraag wanneer Suriname haar in actie zal zien, gaf de zevenvoudig wereld kampioen als antwoord "Dat de uitdaging er niet meer is, de prikkel is anders. Ik heb het veel te druk met nevenactiviteiten. Het wordt niks meer." Haar toekomst zoekt ze naast haar ambassadeurschap ook op televisie en als actrice. Een afscheidswedstrijd komt er niet: "Dat gaat mij teveel energie en geld kosten, want ik ga niet op voor verlies." "Ik speelde al jaren met het idee dat ik iets terug wilde doen voor de Surinaamse samenleving, maar wist niet hoe". " Ze heeft in Nederland een aantal projecten met gedetineerde jongeren gedaan en daar is dit concept uit geboren."
Onder de naam 'Enriching Suriname' hielp Elmont een zogenaamd Community Development project op poten zetten. In de bestaande sportzalen in de wijken proberen ze "de kleine man en de jongeren te bereiken, die op zoek zijn naar aandacht - positief of negatief. Vóór het de verkeerde kant op gaat willen we ze bereiken en aansturen," hoopt Elmont. Daarbij worden ook de trainers ter plekke bijgeschoold om hun pupillen bij zich te houden. 31 mei organiseerde Ilonka haar tweede Martial Arts Event in de Anthony Nesty sporthal in Paramaribo, waar jongeren kennis konden maken met de verschillende gevechtsporten: kickboksen, karate, worstelen, etc,: "Zodat ze kunnen kiezen wat ze willen. Een bewuste keuze, zegt Elmont: "We zijn ze ook aan het heropvoeden. Het is hun bijdrage aan hun eigen ontwikkeling." De inkomsten worden gebruikt voor nieuwe sportlocaties, het verschepen van materialen en het opzetten van de organisatie. Volgens Elmont is er progressie bij de jonge sporttalenten in Suriname te merken: "Je ziet dat het niveau omhoog gaat en daarmee moet je beginnen." Ze geeft ook aan dat er meer sporters naar toernooien in het buitenland gaan. Erg belangrijk vindt ze dat de jongeren veel zelf doen: "Je hoeft ze maar een zetje te geven en ze pakken het zelf op dat is heel mooi. Het is niet de bedoeling dat wij het allemaal doen of dat de overheid het doet zij moeten er ook zelf wat voor doen.

Erelijst van Ilonka

38 gevechten
34 maal gewonnen
3keer verloren
1 keer gelijk (onbetwist )
14 TKO
Stijl Muay Thai
Specialiteit van alles
2 maal Nederlands kampioen
1maal europees kampioen
7 maal wereld kampioen